Стан фармацевтики в Україні

0 min read

Велика війна змінила життя кожного раз і назавжди, і тут головне прийти вчасно до висновку – так, як було не то що до 2014, а і до 24 лютого 2022 року вже не буде. Перші дні повномасштабного вторгнення дуже сильно відобразились на стані фармацевтики. Можна згадати те, що практично усі аптеки були закриті. Причина – проблеми з логістикою, масовий від'їзд персоналу та потенційних покупців, питання безпеки. Фармацевтичний бізнес від шоку відходив доволі довго, і неможливо сказати, до якого стану вдасться відновитись.

Проблеми були не тільки у великих виробничих компаніях, як, наприклад, в Мікрохім чи в інших популярних постачальників, але навіть у локальних аптеках у відносно безпечних куточках країни. Типовим прикладом є закриття аптек в Ужгороді на початок вторгнення, хоча потім багато хто з власників невеликих аптечних мереж повернувся. Станом на зараз, ситуація з аптеками у віддалених регіонах від ліній бойового зіткнення плюс мінус нормальна, хоча очікувалися песимістичні прогнози – дефіцит, черги та погіршення доступності у важливі моменти.

Чому навіть в війну в аптеках не спостерігається дефіциту?

В подібних питаннях, традиційно, є дві сторони медалі. Перша сторона іде в залік усім нам, бо багато критичних галузей круто себе показала в екстремальних умовах. Це банки, зв'язок, інтернет, енергетика, харчова промисловість. Фармацевтика також вміє тримати удар і адаптуватися до нових обставин. Хоча тут є і неприємний факт, тому що при збереженні довоєнного попиту не всі позиції встигали задовольнити потреби на ринку. Ринок споживання скоротився дуже сильно.

Це є проблемою для виробників, якщо дивитися в далекі перспективи, навіть у післявоєнне відновлення. Тому що потрібний рівень зростання виробничих потужностей можна забезпечити лише тоді, коли є, кому продавати великі обсяги. Фармацевтика України, як і інші ключові галузі, найперша зацікавлена в тому, щоб населення вернулось назад, хоча б третина чи половина. Але не об'єктивно казати лише про погане, адже вітчизняні компанії також заслуговують на відзнаку. Погані новини увесь 2021 рік привели до того, що практично усі великі виробники намагались передбачити саме найгірші сценарії.

фармацевтика України

Правильну підготовку до вторгнення проводила і компанія Мікрохім, що відома на вітчизняному ринку. Маючи багаторічний досвід, фахівці компанії змогли чітко скоординувати ресурси і розробити плани на випадок надзвичайних ситуацій. В основному, робили наступне:

  1. Створення екстрених запасів палива, товарів, майна на перший час.
  2. Опрацювання альтернативних шляхів постачання.
  3. Прогнозування втрат.

Але те, що сталося, і які втрати понесли практично всі виробники, передбачити було неможливо, як і неможливо було повністю підготуватися. Окрім очевидних прикладів, на кшталт фізичного знищення Маріуполя чи швидкої окупації окремих регіонів, є випадки втрати складів, зокрема в Калинівці, Макарівському районі Київської області. Це не було приємним фактом, але й не зупинило галузь повністю. Компанії почали знову працювати, хоч і не без прямої допомоги від держави, що дозволило їм вийти на новий рівень координації.

Фактор військових потреб

Глобально, українські фармацевтичні компанії орієнтовані на потреби звичайних громадян, однак масовий від'їзд людей за кордон створив можливості для нового формату роботи. Частина зосереджена на задоволенні запитів від військових. Потреби на відновлення поранених у шпиталях зумовили зростання ампульного та інфузійного виробництва майже на третину. Це виключно пов'язано з актуальною ситуацією в країні. Подібні аспекти плануються завчасно, беручи до уваги всі реалії та можливі довгострокові наслідки.

українські фармацевтичні компанії

Аспект подорожчання не можна ігнорувати, адже в країні зросла собівартість більшості товарів з імпортними складовими. У 2022 році, особливо в першій половині, підвищення сягнуло близько 13% у найбільш критичний період. Це неприємно, проте у деяких галузях зростання відбулося ще відчутніше. Варто пам’ятати, що певні категорії потребують стабільної наявності, адже без них неможливо забезпечити здоров’я і належний рівень життя.

Проте, традиційно девальвація національної валюти відкриває ширші можливості на зовнішньому ринку, адже виробничі витрати відбуваються у гривні, а реалізація товарів — за долари чи євро. Є думка, що майбутнє вітчизняних компаній є доволі перспективним, бо надання Україні статусу кандидата на вступ до ЄС найближчими роками є неповторним і унікальним шансом для фармацевтичної галузі. Конкурувати там буде важко, але є потенціал. Наприклад, можна розглядати нішу якісних і доступніших генериків. Головною перешкодою вважається налаштування ключових процесів та їх адаптація до європейських вимог. І це доволі копітка справа, що затягнеться на роки.

You May Also Like

More From Author

+ There are no comments

Add yours